در دنیای امروز برای کاربردهای گوناگون ممکن است مجبور به ضبط صدا شویم. در واقع هیچکس دوست ندارد صدایی که ضبط میکند همراه با نویز یا سیگنالهای مزاحم باشد. نویزی که وارد ضبط صدای اصلی میشود، میتواند به چندین عامل مختلف باشد و باعث ایجاد مزاحمت شود برای مثال:
- زمانی که در یک سالن پُرازدحام در حال سخنرانی هستید.
- زمانی که در حال ضبط یک پادکست هستید.
- یا زمانی که در حال تولید یک ویدئوی آموزشی هستید.
در هر حال، با مشکل نویز مواجه خواهید شد. اگر در مراکز کالسنتر، مراکز تماس و در ادارات یا سازمانهای مهم مشغول فعالیت هستید، استفاده از نویز گیر میتواند نقش مهم و حیاتی داشته باشد. در ادامه این مطلب میخواهیم شما را با نویز گیر میکروفون و تأثیر ابر نویز گیر میکروفون بر کیفیت صدای ضبط شده آشنا کنیم. بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
پیشنهاد ویژه: خرید هدست با حذف نویز پیشرفته از وب سایت accutone.ir با کمترین قیمت + گارانتی اصالت و سلامت کالا
نویز گیر میکروفون چیست؟
نویز کنسلیشن یا نویز گیر میکروفون یک فناوری نوین برای حذف یا کاهش سیگنالهای مزاحم محیط است. محور اصلی این فناوری، بهبود کیفیت صدا و کمینه کردن نویز در زمان ضبط است.
انواع نویزهای محیط
بهطورکلی نویزهای محیط به دو دسته کلی تقسیم میشود که عبارتاند از:
· نویزهای محیطی مداوم یا پیوسته
در هدستهای اداری یا هر نوع هدست دیگر، نویزهایی وجود دارند که تقریباً با یک فرکانس ثابت در محیط جاری هستند. تصور کنید در یک مرکز پیام در حال فعالیت هستید و صدای کولر یا فنکوئل بهعنوان یک فرکانس پیوسته و ثابت باعث ایجاد نویز میشود.
· نویزهای محیطی لحظهای یا مقطعی
نویزهای لحظهای به آن دسته از صداها گفته میشود که بهصورت لحظهای و در یک زمان کوتاه وارد محیط میشوند؛ برای مثال عبور یک موتورسیکلت، افتادن خودکار از روی میز یا کلیک موس.
هدست اداری چیست؟
در برخی از مشاغل اداری همچون کار در کالسنترها، مراکز پیام، استودیوهای صدابرداری و … به دلیل استفاده مداوم از وسایل ارتباط صوتی، نیاز به نویز گیر میکروفون است تا بتواند اصل صدا را با بهترین کیفیت ثبت کند. بدین ترتیب کاربر گذشته از یک صدای استاندارد میتواند تمرکز اصلی خود را روی کارهای جانبی دیگر مثل گفتگو با اربابرجوع یا انجام یک فعالیت فیزیکی دیگر قرار دهد. هدستها به دو دسته کلی تقسیم میشوند که عبارتاند از:
- هدست اداری با سیم
- هدست اداری بیسیم
هدست اداری یا هدست مرکز تماس سیمدار، نیاز به اتصال با کمک سیم دارد و در عین حال یک آزادی حداکثری دو متری دارد. اگر کاربر نیاز به آزادی عمل بیش از دو متر داشته باشد، میتواند از هدست مرکز تماس بیسیم استفاده کند. بدین ترتیب توان مانور و تحرک کاربر بسیار افزایش پیدا میکند. البته لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که گاهی اوقات بیسیم بودن هدست باعث ایجاد اختلال در کیفیت ارتباط میشود.
در مورد هدستهای اداری سیمدار، زمانی که هدست سیمدار از سیمهای رابط و سختافزار سالم و بدون نقص برخوردار باشد، کیفیت صدای خوبی خواهیم داشت.
هدست مرکز تماس بلوتوثی یک نوع هدست بیسیم است که نوع ارتباطی آن از طریق ارتباط بلوتوث تعریف شده است. بیشینه برد عملیاتی این هدست ده متر است. برای برد عملیاتی بیش از ده متر بهجای استفاده از فناوری بلوتوث، از امواج رادیویی استفاده میشود که به آن «هدست تلفن رادیویی» گفته میشود.
یک طبقهبندی دیگر در مورد هدست اداری وجود دارد که طبقهبندی آن از لحاظ ساختاری است؛ به همین دلیل هدستهای اداری را از لحاظ ساختاری به این دو گروه کلی تقسیم میکنیم.
انواع هدست اداری به لحاظ ساختاری
هدستهای اداری به لحاظ ساختاری و نوع استقرار بر روی سر کاربر به دو دسته تقسیم میشوند:
- هدست تک گوش
- هدست دو گوش
هدست اداری تک گوش به این دلیل طراحی شده که کاربر بتواند در حین شنیدن صدای مخاطب، صدای محیط را نیز بهطور همزمان داشته باشد. در هدستهای دو گوش، تمام تمرکز کاربر روی شنیدن صدای مخاطب است. در واقع در این نوع هدست به دلیل پوشش هر دو گوش کاربر عملاً از شنیدن صدای محیط منع شده است.
تفاوت بین کارایی هدست اداری و هدست معمولی
اگر بخواهیم هدستهای اداری را با هدستهای معمولی مورد مقایسه قرار دهیم باید به نکاتی توجه داشته باشیم:
نخستین و مهمترین تفاوت بین این دو نوع هدست در این است که مدلهای مخصوص گوش دادن موسیقی باید دارای دو گوشی باشند. بدین ترتیب صدا بهصورت استریو و با حجم بالا پخش میشود و کاربر صدای محیط را نخواهد داشت. این در حالی است که مدل هدست اداری نیازی به صدای استریو و حجم بالا ندارد.
در هدستهای اداری بر خلاف مدلهایی که برای گوش دادن موسیقی مورد استفاده قرار میگیرند، از یک میکروفون قوی برای افزایش کیفیت صدای دریافتی استفاده میشود. این میکروفون قوی باعث میشود که کاربر صدای خود را بهخوبی برای طرف دیگر جمعآوری و سپس ارسال کند. این مکانیزم در هدستهای معمولی هم وجود دارد ولی میکروفونهای آنها سادهتر و کوچکتر است.
میکروفونی که در هدستهای اداری قرار دارد باید بتواند نویزهای مزاحم محیط و صداهای نامطلوب را حذف کند. به همین دلیل در این نوع هدست اداری از یک سامانه سختافزاری خاص استفاده میشود که فقط روی بازه صدای انسان حساس است. در واقع این سامانه سختافزار به جز بازه صدای انسان تمامی دامنههای فرکانسی دیگر را حذف میکند تا صدای کاربر با کیفیت بالا دریافت و سپس ارسال شود.
نکته دیگری که در مورد هدست اداری باید به آن توجه کنید، رعایت اصول ارگونومی در طراحی آن است. اُپراتورهایی که در مراکز اپراتوری، مراکز تماس، استودیوها و … فعالیت میکنند چندین ساعت در روز با هدست کار میکنند؛ به همین منظور اصول ارگونومی این هدستها باید بهگونهای باشد که کمترین ناراحتی و مشکلات اندامی را برای اپراتور به همراه داشته باشند.
مدلهای جدید و امروزی هدست تلفن بهگونهای طراحی شدند که فضای اشغالی و وزن کمی دارند. بدین ترتیب ممکن است حتی فردی که در مقابل اپراتور قرار گرفته است نیز متوجه استفاده وی از هدست نشود. امروزه شاهد استفاده مکرر نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی از هدست اداری برای برقراری ارتباط ساده و مخفی هستیم.
پیشنهاد مطالعه: انواع نویز کنسلینگ Noise Cancellation و تفاوت آن در میکروفون و اسپیکر
مکانیزم عملکرد نویز گیر میکروفون
همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، نویز گیر میکروفون برای کالسنترها، مراکز تماس، سالنهای کنفرانس، استودیوهای صدابرداری و بسیاری از ادارات و سازمانهای دیگر از نقش حیاتی و حساسی برخوردار است. اگر بخواهیم به مکانیزم عملکرد نویز گیر میکروفون اشاره کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که نویز گیرها از یک سنسور میکروفون استفاده میکنند که سیگنال ورودی را دریافت میکند. نویز گیر میکروفون از یک پردازشگر دیجیتالی DSP نیز استفاده میکند.
میکروفون برای حذف صدای محیط بهصورت دیجیتال صدای اصلی و ورودی را تشخیص میدهد و سایر صداها را حذف میکند. میکروفون ابتدا صدای اصلی را از صدای پسزمینه متمایز میکند. در مرحله بعد با استفاده از یک سیگنال کاملاً مشابه اما با فاز مخالف با سیگنال نویزی که به آن وارد شده است، باعث خنثی شدن و حذف سیگنال مزاحم میشود. در این حالت، دو سیگنال با فاز مختلف یکدیگر را کنسل میکنند و فرکانسهایی باقی میمانند که اختصاص به صدای شفاف گوینده دارند.
به این نکته ظریف نیز توجه داشته باشید که کارایی هرچه بهتر نویز گیر میکروفون در گرو موقعیت قرارگیری استاندارد آن است؛ برای مثال اگر میکروفون از دهان گوینده دور باشد یا ورودی آن متوجه سمت دیگری باشد میتوان بهخوبی بین صدای اصلی گوینده و نویزهای محیط تمایز قائل شد. به همین دلیل فرایند نویز گیری آن با افت کیفیت مواجه خواهد شد.
تأثیر ابر نویز گیر میکروفون
یکی از مهمترین و رایجترین ملزومات برای نویز گیری در اتاق استودیو یا در اجراهای لایو «ابر میکروفون یا پاپ شیلد» است. بهطورکلی هر کجا که نیاز به وجود یک میکروفون باشد، پاپ شیلد یا ابر میکروفون نیز باید وجود داشته باشد. اگر بخواهیم به انواع مختلف ابر شیلد بپردازیم باید به این موارد اشاره کرد:
- ابر میکروفون یقهای
- ابر میکروفون کنفرانسی
- اسفنج میکروفون هدست
در اینجا میخواهیم به تشریح ویژگیهای هر یک از این سه مورد بپردازیم:
·ابر میکروفون یقهای
ابر میکروفون یقهای یکی از ملزومات ضروری برای استفاده در زمانی است که قصد انجام سخنرانی یا ضبط یک ویدئو را دارید. وظیفه اصلی ابر میکروفون یقهای، حذف هواهای اضافی پیرامون میکروفون است. همانگونه که میدانید، جریان هوای پیرامون میکروفون هر چقدر هم که آرام باشد، میتواند باعث ایجاد نویز در صدای خروجی باشد.
·ابر میکروفون کنفرانسی
معمولاً در اتاقهای کنفرانس و سالنهای جلسات، شاهد گردش هوای زیادی هستیم. سرچشمه اصلی این جریان هوا میتواند فعالیت دستگاههای تهویه مطبوع یا رفتوآمد افراد به داخل و خارج از سالن باشد. به همین دلیل میکروفونهای کنفرانس به دلیل حساسیت و گیرایی بالایی که دارند، باید فاصله زیادی تا گوینده داشته باشند. این الزام میتواند باعث ایجاد یک صدای بسیار بیکیفیت و نامفهوم شود. قرار گرفتن ابر میکروفون کنفرانسی میتواند باعث افزایش محسوس کیفیت صدابرداری در سالن شود.
·ابر میکروفون هدست
در برنامههای تلویزیونی زنده، یکی از بزرگترین دغدغههای عوامل ضبط صدا استفاده از میکروفونهای هدست یا هدمیک است. مهمترین معضلی که این نوع میکروفونهای هدست دارند این است که حتماً باید در فاصله بسیار نزدیک با دهان و صورت فرد قرار داشته باشند. در این صورت سایش میکروفون روی سطح پوست میتواند باعث ایجاد صداهای ناخواسته و ناهنجار شود؛ به همین دلیل استفاده از ابر میکروفون هدست میتواند این تماس و سایش را برطرف کند و از ایجاد نویز جلوگیری به عمل آورد.
کلام آخر
نویز گیر میکروفون ابزاری است که برای کاهش و حذف نویزهای ناخواسته در صداهای ضبط شده با میکروفون به کار میرود. این نویزها میتوانند از منابع مختلفی مانند محیط، تجهیزات یا حتی خود میکروفون ناشی شوند و کیفیت صدای ضبط شده را تحت تأثیر قرار دهند. استفاده از نویز گیر میتواند به بهبود شفافیت و کیفیت صدا کمک کند؛ البته انتخاب نویز گیر مناسب و تنظیمات دقیق آن بسته به شرایط محیطی و نوع میکروفون شما دارد.